dimecres, 24 d’abril del 2013

COM A BONA PRÀCTICA: LA SETMANA DEL PROTAGONISTA....


A nivell de centre pensem que és una activitat que afavoreix el procés de identificació, l’autoestima, ja que treballa la identificació i l’acceptació de sentiments, emocions i vivències, així com l’expressió dels mateixos (llenguatge gestual o verbal, segons edat). Considerem que la seguretat afectiva en els infants s’ha de fer patent a partir d’aquesta activitat, fet que els ajuda a afrontar altres aprenentatges amb més seguretat.

En les diferents activitats de la setmana del protagonista l’infant es sent especial i reconegut per tots. Per la seva família que ve a contar-nos la seva historia i ens transmeten la gran estima que senten per al seu fill. Per la resta d’infants que són testimonis del reconeixement que fa la seva família del seu fill i que juntament amb l’educadora observen, analitzen i valoren les fotos del seu àlbum admirant tot allò que fa el protagonista.
Tots aquests reconeixements milloren la seva auto imatge ja que rep de part de moltes persones missatges positius que el fan sentir valorat i estimat.

La setmana del protagonista treballem aspectes molt importants que podem relacionar amb la pedagogia sistèmica, amb les Lleis d’amos de Helliger. Té a veure amb la pertinença, la vinculació i l’ordre. Està relacionat amb el principi de totalitat. Tots els membres d’un sistema tenen dret a la pertinença, formen part i compleixen alguna funció important per al sistema.

L’escola ha d’apostar alhora pels valors de la identitat i de la interculturalitat, aproximant-se al coneixement del nostre entorn natural i generar actituds de respecte i estimació.

L’ objectiu general és  identificar els primers grups socials de pertinença i de relació (família, escola, aula…), reconeixent-se a si mateix com a membre dels grups socials als quals pertany i establir vincles de relació interpersonal amb els seus membres.

Cal tenir en compte, que s’han de tenir en compte uns continguts o uns aspectes que es fan a la setmana del protagonista amb els objectius que es proposen, amb aquestes activitats.

FOTO: Dins l’aula l’educadora comunicarà als infants qui és el protagonista de la setmana i anirà a col·locar la seva foto al plafó, junts també podrà escriure el nom del protagonista per posar-lo davall de la foto i cantarem la cançó de “Moltes felicitats”.  Els objectius específics que es tenen en compte son: iniciar-se en reconèixer la seva imatge, iniciar-se en reconèixer la imatge dels companys (quan l’infant no és el protagonista), expressar i comunicar les seves emocions davant la foto i davant la cançó que li cartén. Sentir-se reconegut i valorat dins el grup.




HISTÒRIA: Explicarà que no cal fer una obra d’art sinó que es tracta de presentar imatges que parlin d’allò que més li agrada a l’infant o d’algun moment significatiu per a ell. La historia la presentaran els pares que venguin i les educadores romandran assegudes al costat dels infants escoltant la historia i estimulant l’atenció dels infants cap aquesta. A més el protagonista ha de dur un conte. Els objectius son, compartir un temps dins l’aula amb els après (la seva família), amb l’educadora i amb els companys (relació família-escola), participar en les activitats proposades per la família del protagonista segons l’interès que tingui l’infant ja sigui el protagonista segons l’interès que tingui ja sigui el protagonista o no. Interactuar de manera positiva i afectuosa amb els companys, els familiars, expressar les emocions que sorgeixen durant l’experiència, respectar el material que du el protagonista.



ÀLBUM: Es demanarà als pares que tinguin l’àlbum actualitzat abans d’iniciar la setmana, l’educadora mostrarà l’àlbum del protagonista a la resta d’infants per tal de reforçar-lo com a persona i destacar que forma part d’un grup familiar. Els objectius específics:  iniciar-se en el reconeixement de la seva imatge, iniciar-se en el reconeixement de la imatge dels seus familiars i dels membres més significatius del seu entorn proper., expressar i comunicar utilitzant els diferents llenguatges (gestual, verbal, corporal…)les seves emocions davant fotos. Enfortir el vincle afectiu amb l’educadora, sentir-se valorat, estimat, important (augment de la seva autoestima). Iniciar-se en la identificació de persones, llocs, animals de companyia, que siguin significatius per l’infant.




ACOMIADAMENT:  El divendres tancarem  la setmana del protagonista, celebrant una festa on demanarem al protagonista que ens porti les galetes i la música preferida per ell. Els objectius específics son, gaudir amb els companys i les educadores d’un moment de cloenda, manifestar les seves emocions durant l’experiència i sentir-se valorat i especial quan aporta la seva música preferida, les galetes.





 Etiquetes:  la competència 3.3 i la 4.1  perquè penso que fa referencia a la filosofia del centre i és el que justifica les activitats.

7 comentaris:

  1. Hola, Ma Àngels.

    Aquesta pràctica que has penjat la considero molt bona pràctica educativa.
    Tu mateixa ho expliques a la teva entrada: "L’ objectiu general és identificar els primers grups socials de pertinença i de relació (família, escola, aula…), reconeixent-se a si mateix com a membre dels grups socials als quals pertany i establir vincles de relació interpersonal amb els seus membres".

    Estic totalment d'acord amb tu, i els arguments que podria donar, serien repetir el que ja has explicat.

    M'imagino la cara de felicitat que deuen tenir els nens quan els deu tocar ser el protagonista. Que els teus familiars, a qui tant estimes, vagin a la teva escola i facin activitats amb els teus companys, és fantàstic! I són records molt especials que mai no s'obliden, i que sempre et fan treure un somriure (jo encara recordo quan els meus pares venien a fer algun taller a la meva aula!).

    No sé si en sou conscients, però esteu contribuïnt a la felicitat dels infants, i a crear bons moments, que es convertiran en bons records.

    Enhorabona.
    Natalia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Natalia!!

      Gràcies per aquest comentari, estic contenta que t'agradi.

      La veritat que la setmana del protagonista depen molt dels infants, hi ha infants que estan encantats per la setmana del protagonista i d'altres que els hi consta més acceptar que han vingut els seus pares a contar la seva història i que encara no s'en van.

      Gràciess una altra vegada!!!

      :D

      Elimina
  2. ¡Hola! quería comentar este post ya que me parece muty interesante en mi centro no se realiza.
    Creo que aunque no podamos realizar una atención individualizada a cada niño en el día a día ( 28 alumnos son demasiados para una profesora ) la semana del protagonista nos lo permitiria aunque fuera de manera más general. Podriamos dedicarle ese tiempo que el necesita, esa atención que nos solicita y darle la importancia que él se merece.
    ¡Gracias!

    ResponElimina
  3. Hola Ma Angels!
    Penso que la pràctica que has compartit és molt positiva, ja que l'eix central és l'infant i la seva vida. Aquesta ajuda als infants a donar a conèixer als altres quins són els seus gusts i preferències, qui i com és la seva família, les seves joguines, el seu entorn més proper... que la acompanyat durant la seva vida. A més, ser el protagonista de la setmana ajuda a fomentar l'autoestima, les seves habilitats socials, la seva seguretat afectiva, el convida a compartir experiències entre la seva família i l'escola... és a dir, els enriqueix enormement perquè els infants coneixen als altres i es deixen conèixer. A part també és positiu per la mestra, perquè d'aquesta manera, ella coneix la realitat de cada infant que té dins l'aula.
    Aprofita aquesta pràctica tot el que puguis!

    ResponElimina
  4. Hola Ma Àngels!! m'ha agradat molt la bona pràctica d'aula que has explicat. Crec que és una pràctica que es podria dur a terme a qualsevol escola ja que no te cap tipus de cost i que afavoreix molt un dels punts que més manquen a moltes escoles: La relació i la inclusió de les families a la jornada escolar.

    Et volia demanar com elegeixen el protagonísta de cada setmana. La setmana del seu aniversari? o una setmana qualsevol? Una vegada han estat protagonístes tots els nens ja no hi ha més protagonistes? o tornen a repetir?.
    Un abrassada! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Holaa Lourdes!!

      La setmana del protagonista s'elegeix aleatoriament, és a dir, els pares son els que també elegeixen els dies que els va millor, ja que son ells els que han de assitir, però sempre se intenta que siguin una hi hagui una setmana lliure en mitj de les setmanes del protagonista

      Responguent a la segona ppregunta els nens sols son una setmana protagonsita, ja que no se pot tornar a repetir, perquè just acabam a final de maig, i sempre s'han de deixar unes setmanes lliures al final, per si algun nin no ha pogut fer la setmana del protagonista perquè ha estat malalt,etc.

      Esper, que aquesta resposta et serveixi.

      UNA ABRASSADAA :D

      Elimina
  5. Hola Mª Àngels!! Me ha gustado mucho tu buena práctica. Decirte que en mi escoleta también se lleva a cabo y la ilusión de los niños cuando son protagonistas es total! No paran de explicar cosas de sus papas o mamas, y la semana que son protagonistas van a la escoleta con muchísima ilusión! :) creo que es una muy buena práctica y una manera genial de incluir a las familias en el entorno escolar, por lo tanto creo que esta es una práctica que se podría llevar a cabo en cualquier escoleta ya que promueve el interés i la motivación de los alumnos y de sus familias
    Un besote!

    ResponElimina